Miljardöverskott i kommunerna måste satsas på höjda lärarlöner

Kommunerna går med stora överskott och nu måste de använda pengarna till att satsa på höjda lärarlöner. Kommunerna förväntas åren 2011 och 2012 visa ett överskott på 10,8 respektive 6,8 miljarder kronor.  Lärarförbundet anser att staten måste räkna upp statsbidragen med skatteunderlaget.

– De nya siffrorna från SKL visar att det finns pengar i kommunerna till höjda lärarlöner. Kommunpolitikernas ständiga argument om att det inte finns pengar är uppenbart nonsens, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Prognosen bekräftar att kommunerna lämnat ekonomisk kris bakom sig och att det nu råder en stark ekonomi. Läget är mer positivt nu än vad SKL ansåg för ett halvår sedan, då man räknade med betydligt lägre överskott. 2011 kommer även balanskravet att uppfyllas och det innebär budgetutrymme för att satsa på höjda lärarlöner ute i kommunerna.

– Tålamodet bland lärarna är slut och det finns inte utrymme för kommunerna att hävda att överskotten inte kan användas till att höja de låga lärarlönerna, konstaterar Eva-Lis Sirén.

Under 2012 kommer balanskravet inte att uppfyllas enligt SKL:s prognos. Därför kräver Lärarförbundet att statsbidragen ska räknas upp med skatteunderlaget. Staten måste ta ett ökat ansvar för skolan och räkna upp statsbidragen.

I nuvarande ekonomiska läge måste överskotten användas till att investera i lärarnas löner. Annars kommer läraryrket fortsätta att vara ett reservalternativ för blivande studenter. Många yrkesverksamma lärare kommer också att lämna yrket på grund av de låga lönerna. För att säkerställa tillräckliga satsningar på lärarnas löner måste regeringen göra verklighet av sitt löfte om ekonomiska stimulanser till kommuner som höjer lärarlönerna.

För upplysningar och kommentarer:

Lärarförbundets pressekreterare Pontus Haag 070-172 00 39
Lärarförbundets pressjour  08-737 69 02