När vill centern höja lärarlönerna? När vill centern höja lärarlönerna?

– Skolan spelar en nyckelroll för att Sverige ska lyckas i en globaliserad värld. Då måste också de allra mest lämpade lockas att välja läraryrket. I det sammanhanget spelar lönesättningen en avgörande roll., säger Eva-Lis Sirén, ordförande för Lärarförbundet.

– Lärares löneutveckling har sett över en lång period varit sämre än för alla andra tjänstemannagrupper. Nu ligger de svenska lärarnas löner på plats 24 – i nivå med Slovenien - enligt OECD:s statistik. Denna utveckling måste brytas om målet är att Sverige ska möta framtiden med kunskap och kompetens, säger Eva-Lis Sirén.

Lärarförbundet har nu granskat lärarlönerna för 2007 i de drygt 50-talet kommuner som har centerstyre. Den visar att lärarnas löner i dessa kommuner genomsnittligen ligger under riksgenomsnittet. I några kommuner – Falköping, Lekeberg, Nordmaling Sunne, och Sorsele – handlar det om att lärare i genomsnitt tjänar mer än 1000 kronor under riksgenomsnittet.

– Vi vill med vårt brev få svar på hur snabbt centern planerar att lyfta lärarlönerna i de kommuner där de styr upp till en genomsnittlig nivå och i vilken takt de bedömer att det finns chans att höja bra lärares löner upp till den nivå på 40 000 kronor i månaden som de själva pekat ut, säger Eva-Lis Sirén.

Upplysningar: Håkan Carlsson, presschef, 08-737 69 02 Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation med ca 225 000 medlemmar. Läs mer om Lärarförbudet på http://www.lararforbundet.se