Ny bok: Nils Holgersson – en illustrerad resa

Historien bakom tillkomsten av Selma Lagerlöfs bok har gjort det självklart för oss utgivare att vilja uppmärksamma detta jubileum. Författarinnan fick i uppdrag av Sveriges allmänna folkskollärarförening att skriva en ny läsebok för folkskolan.

Texten har genom årtiondena tolkats på många olika sätt av ett stort antal konstnärer. Nils Holgersson – en illustrerad resa vill visa på denna variationsrikedom. Varje bildkapitel inleds med ett kort referat av motsvarande del av Selma Lagerlöfs text. I boken finns också ett kapitel om bokens spännande tillkomsthistoria och ett om illustrationerna ur ett konstvetenskapligt perspektiv.

Nils Holgersson – en illustrerad resa, utgiven av stiftelsen SAF i samarbete med Lärarförbundet. Redaktör: Lars Lundqvist. Boken har hårda pärmar. 90 sidor.

Pris vid beställning från Lärarförbundets Förlag är 90 kr inklusive moms; porto tillkommer. Beställ enklast från forlaget@lararforbundet.se eller via telefon 08 – 737 65 52