Ny kanslichef på Lärarförbundet

Lärarförbundets förbundsstyrelse har utsett Lena Durfors till ny kanslichef/1:e ombudsman från och med den 1 april. Hon efterträder Sixten Frixon som under en övergångsperiod blir kvar som senior rådgivare.

Lena Durfors har lång erfarenhet av facklig verksamhet och har innehaft viktiga chefspositioner i en rad olika fackförbund. Under de senaste sex åren har Lena Durfors varit biträdande kanslichef på Lärarförbundet.

– Lena Durfors har stor erfarenhet och kompetens inom ledarskap och organisationsutveckling och hög kännedom om vårt förbund. Lärarförbundet har under de senaste åren påbörjat en utvecklingsresa mot ännu större medlemsnytta, tätare medlemsdialog, nya digitala arbetssätt och ett vassare fackligt påverkansarbete. Lena är väldigt väl skickad för att lotsa förbundets kansli vidare på den resan, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

– Det är med stor glädje jag tar mig an den här uppgiften. Jag har jobbat inom fackföreningsvärlden sedan 1995 och i Lärarförbundet sedan 2015. Jag drivs av en genuin tro på starka fackliga organisationer och ser fram emot att få fortsätta utveckla och stärka Sveriges största lärarorganisation, för att på så sätt bidra till att Sveriges lärare och skolledare ges goda förutsättningar för sitt väldigt viktiga arbete, säger Lena Durfors.

För mer information, kontakta pressjouren på:

press@lararforbundet.se

Om Lärarförbundet:

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 232 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.