Ny ordförande för Lärarförbundet Student

Tomas Selin från Stockholm är ny ordförande för Lärarförbundet Student. Valet skedde på studentorganisationens rikskonferens i Stockholm idag. Han är nu den främsta rösten för 28 500 lärarstudenter.

Tomas Selin är 24 år och blivande gymnasielärare i samhällskunskap och engelska. Han studerar vid Stockholms universitet.

- Jag är stolt och glad över det breda stöd och det förtroende som rikskonferensen har för mig som företrädare för Sveriges lärarstudenter, säger Tomas Selin.

Som ordförande i Lärarförbundet Student kommer Tomas Selin även att vara lärarstudenternas röst i Lärarförbundets förbundsstyrelse.

- Den svenska skolan och lärarutbildningen har genomgått stora förändringar den senaste tiden. Våra lärarstudenter får inte komma i kläm i denna process. De har rätt till en likvärdig utbildning, en bra väg ut på arbetsmarknaden och en god start i yrkeslivet, säger Tomas Selin.

Lärarförbundet Student är lärarstudenternas forum för att påverka och förbättra lärarutbildningen och den framtida yrkesrollen.

Dessa frågor kommer Lärarförbundet Student fokusera på under 2013:

- Dimensioneringen av lärarutbildningen

- Garanterade introduktionsårsplatser och introduktionsåret

- HBT+

- Uppmärksamma den estetiska verksamheten i skolan och verka för den

- Fokus på VFU

Övriga i styrelsen för Lärarförbundet Student 2013:

- Joakim Broström, Göteborg, vice ordförande

- Julia Appelblad, Umeå, ledamot