Ny SIFO-mätning: Väljarna kräver ökade resurser till skolan

Ny SIFO-mätning: Väljarna kräver ökade resurser till skolan SIFO har på uppdrag av Lärarförbundet ställt frågor till drygt tusen personer om deras syn på resurser till skolan och hur viktig frågan är för deras val av parti i höst. Nio av tio svarar att det är viktigt att det parti de tänker rösta på arbetar för ökade resurser till förskolan och skolan. Hela fyra av tio kan till och med tänka sig att byta parti om så inte sker. Tydligast är trenden bland akademiker och de som sympatiserar med Folkpartiet eller Miljöpartiet.
- Vi lärare och skolledare ser att frågan om satsningar på skolan engagerar allt fler av väljarna. Inget av regeringsalternativen har ännu redovisat sitt förslag till skolpolitik för nästa mandatperiod. Det är hög tid att ge väljarna besked, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.
Så gott som alla - 98 procent av de tillfrågade i Lärarförbundets undersökning - anser att skolan är viktig för samhällsutvecklingen och för att komma till rätta med framtida utmaningar. Det finns ingen skillnad mellan de båda blockens sympatisörer.
Samtidigt säger varannan att de inte tycker att deras kommun satsar tillräckligt på förskola och skola. I storstäderna är det så få som 26 procent som tycker att satsningarna räcker. Trenden är också betydligt starkare för både män och kvinnor i åldern mellan 30-49 än för väljarna i stort.
- Klyftan mellan väljarnas syn på skolan och vad de ser att deras folkvalda levererar i resurser är stor. Nu krävs mindre retorik om en skola i världsklass och mer av modiga politiker som sätter skolan främst, säger Eva-Lis Sirén.
Även i den mätning över väljarnas viktigaste valfrågor som DN/Synovate publicerade den 12 juni är skolan på topp tre. Sammantaget får frågorna för skola och barnomsorg hela 40 procent av svaren i den undersökningen.

Resultatet av Lärarförbundets SIFO-undersökning återges i rapporten "Skolan avgörande valfråga – väljarna om skolfrågan i valet 2010" som finns på Lärarförbundets webbplats, www.lararforbundet.se.

Upplysningar: Lärarförbundets presschef Claes Nyberg, 08-737 69 02.

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. 2 (1)