Ny universitetskansler med erfarenhet från lärarutbildning

PRESSMEDDELANDE FRÅN LÄRARFÖRBUNDET 2010-07-01

Ny universitetskansler med erfarenhet från lärarutbildning Lärarförbundet välkomnar Lars Haikola på posten som ny universitetskansler. Haikola har en bred erfarenhet från många av högskolans sektorer och har ofta pekat på behovet av ett reformerat ledarskap inom akademin.
- Vi är glada åt att få en universitetskansler som har erfarenhet från lärarutbildning och förväntar oss att han arbetar för att lärarutbildningarna ska få den starka forskningsbas som krävs för att de ska hålla en hög kvalitet, säger Eva-Lis Sirén.
Resurser till den utbildningsvetenskapliga forskningen har under lång tid och den gångna mandatperioden lyst med sin frånvaro. För utbildningar med bred rekryteringsbas såsom lärarutbildningen är det viktigt att forskningsbasen breddas och kommer såväl grundutbildning som fortbildning till del. Lars Haikola lyfte vid presskonferensen fram behovet av att stärka kvaliteten i högskolans grundutbildning.
- Lärarförbundet har länge drivit frågan om en förstärkning av den pedagogiska kompetensen hos högskolans lärare. Vi är därför mycket positiva till att Haikola redan vid sin första presskonferens tar upp frågan om högskolepedagogisk utveckling, säger Eva-Lis Sirén.

Upplysningar: Lärarförbundets presschef Claes Nyberg, 08-737 69 02.

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.
2 (1)