Nya kommunpengar måste gå till att förhindra nedskärningar i skolan

- Lärarförbundet välkomnar regeringens besked om tillskott till kommunerna. Vi hade helst sett att regeringen riktat pengarna direkt till skolan, men förväntar oss nu att kommunerna använder pengarna till att satsa på eleverna och lärarna istället för att skära i skolan, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Lärarförbundet driver sedan i april kampanjen, ”Låt inte barnen betala krisen”, för att stoppa nedskärningarna. Vi har länge krävt att regeringen ska öronmärka pengar till skolan och att kommunerna ska se skolan som en investering och satsa Sverige ur krisen.

Omräknat till lärartjänster skulle regeringens satsning innebära motsvarande cirka 7 700 lärare i skolan (se tabellbilaga). Det kan jämföras med att antalet lediga lärarjobb som utannonserades under årets första fem månader minskade med omkring 13 000.

Lärarförbundet vill se kommuner som inte bara bromsar nedskärningarna, utan nu satsar på skolan.

- Det får inte vara barnen som betalar krisen. Nedskärningar idag leder oundvikligen till ytterligare kostnader i morgon, säger Eva-Lis Sirén.

Upplysningar: Håkan Carlsson, Lärarförbundet, 08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.