Obehöriga lärare en utmaning för politikerna

Idag presenterade Skolverket statistik som visar att antalet behöriga lärare ökat. En viktig del av förklaringen är att Skolverket lyckats legitimera fler lärare. Trots det så återstår cirka 10 000 ansökningar som skolverket ännu inte behandlat.

-          Skolverket måste nu snabba upp sitt arbete med lärarlegitimationerna. Det är fullständigt oacceptabelt att 10 000 lärare tvingas köa för att få ut sin legitimation, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Skolverket rapporterar nu att mer än var femte lärare saknar behörighet. Det handlar om drygt 30 000 lärare. Värst är läget för ämnet svenska som andraspråk där inte mer än en tredjedel har behörighet.

-          Det är en enorm utmaning som politikerna nu står inför. Att ge alla lärare rätt behörighet är inte gratis. Jag ser med stor spänning fram emot hur mycket regeringen kommer att avsätta för detta prioriterade område i budgeten och om oppositionen kommer att matcha regeringens satsningar. Det är endast med välutbildade lärare som Sverige förmår att vända kunskapsutvecklingen, säger Johanna Jaara Åstrand.

De siffror som Skolverket presenterar måste också ses mot bakgrund av den lärarbrist som nu visat sig vara akut. Om endast tio år beräknas 65 000 lärare saknas.

-          Nu krävs en långsiktig strategi för att locka lärare till yrket. Det mest verksamma medlet är fortsatta lönesatsningar så läraryrket kan konkurrera med andra liknande jobb och en arbetsbelastning som inte straffar ut människor i förtid. Unga lärare måste få känna att läraryrket kan vara världens bästa jobb. Då kan de locka fler unga att vilja bli lärare, säger Johanna Jaara Åstrand.

För upplysningar och kommentarer:
Lärarförbundets presschef Håkan Carlsson 070-867 3986

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 233 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.