Omedelbar översyn av de nationella proven måste till

Efter Dagens Nyheters granskning kräver Lärarförbundet nu en omedelbar översyn av de nationella provens omfattning och tidpunkt.

-          Politiker måste sluta huka för problemen med de nationella proven. Därför kräver jag nu en omedelbar översyn av de nationella proven för att både elever och lärare ska få en dräglig arbetssituation och kunna fokusera rätt, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Granskningen visar att vissa elever som normalt sett får höga betyg i matematik inte orkar ta PISA-provet på allvar och därmed får ett resultat långt under vad man skulle kunna förvänta sig. Dock går det inte att säkerställa att de låga PISA-resultaten skulle bero på studietrötta elever.

-          DN:s granskning understryker orimligheten kring de nationella proven. Vi kan inte riskera att Sveriges lärare och elever tvingas uppleva en liknande provperiod en gång till. Det måste vara varje politikers löfte idag, säger Eva-Lis Sirén.

För mer information:
Amanda Florin, Pressekreterare,  072-237 88 82