Öppet brev till Magdalena Andersson (S)

Lärarförbundet skickade i helgen ett öppet brev till socialdemokraternas ekonomiskpolitiske talesperson Magdalena Andersson. När regeringen lämnade sin budget sa Magdalena Andersson att satsningen på skolan är bra, men dömde ut volymen för att det handlar om ”löjeväckande små summor”.

- Med denna tydliga formulering är vi självklart mycket förväntansfulla inför att socialdemokraternas budget ska hamna på en helt annan nivå när det gäller satsningar på skolan och lärarna. Det behövs. Nu är det upp till bevis för socialdemokraterna och satsningar på ett rejält lärarpaket, skriver Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Regeringen satsar i sin budget för 2014 ytterligare drygt 600 miljoner kronor huvudsakligen på karriärtjänster för lärare och totalt 4,5 miljarder i framtida skolsatsningar.

- Vi har därför föreslagit ett lärarpaket om 12 miljarder kronor – samma kostnad som jobbskatteavdraget. Vi har nu stora förhoppningar om att socialdemokraterna anammar de förslagen i sin stora skolsatsning, skriver Eva-Lis Sirén.

Lärarpaketet handlar om att med en engångssumma kompensera en del av den relativlöneförsämring som drabbade lärarna under 1970- och 80-talet när skolan var statlig. Det handlar också om medel för en ytterligare utbyggnad av karriärtjänsterna och att anställa fler lärare när karriärlärarna får nya arbetsuppgifter, samt en utbyggnad av lärarlyftet.

- Vi har tidigare noterat både socialdemokraternas och moderaternas vilja att åstadkomma politisk samsyn om de viktiga skolfrågorna. Från Lärarförbundets sida har vi applåderat detta. Hur ser Andersson på möjligheterna att göra långsiktiga utfästelser och samla ett brett politiskt stöd för den stora lärarsatsning som socialdemokraterna vill åstadkomma? skriver Eva-Lis Sirén.

Läs brevet i sin helhet här.

För mer information:
Amanda Florin, Pressekreterare,  072-237 88 82