Oroande när antal lediga lärarjobb ökar

De antal lediga lärarjobb som finns i Sverige ökar visar en sammanställning som Lärarförbundet har gjort. Detta samtidigt som antalet lärare minskar och SCB spår en lärarbrist på minst 43 000 lärare inom åtta år.

– Sverige står inför en nationell lärarkris. Den ökade efterfrågan på lärare och ökade svårigheter att rekrytera lämpliga lärare till skolorna är ett tydligt tecken på detta. Med historiskt många lediga tjänster måste läraryrket bli mer attraktivt för att fler ska vilja bli lärare och då måste lönerna öka, säger Ann-Charlotte Eriksson, förste vice ordförande för Lärarförbundet.

Totalt för alla grupper har antalet lediga platser ökat med tre procent, eller 977 platser, under första halvåret i år jämfört med samma period förra året. Allra störst ökning har Västmanlands län haft, 33 procent (vilket motsvarar 212 platser). Stockholms län har haft störst ökning i antal platser, 750 stycken (vilket motsvarar 10 procent). Den största ökning, i absoluta tal, står de lediga platserna för grundskollärarna för, 882 stycken. De lediga platserna för speciallärarna har ökat mest procentuellt med +20 procent. Totalt sett är det fortfarande störst brist på förskollärare där hela 10 449 lediga tjänster finns i hela Sverige.

– När platser gapar tomma på lärarutbildningarna, var sjätte lärare har lämnat yrket och många andra lärare överväger att byta jobb samtidigt som vi står inför en annalkande lärarbrist på 43 000 lärare inom åtta år är det mycket oroande att antal lediga lärarjobb ökar. Vem ska stå i klassrummet om 10, 20, 30 år och garantera kvaliteten i elevernas utbildning om vi inte får fler att vilja bli lärare idag? säger Ann-Charlotte Eriksson.

Siffrorna kommer från Arbetsförmedlingen och omfattar antalet lediga platser under januari till juni 2012 jämfört med samma period 2011. I sammanställning har man inkluderat åtta lärarkategorier.

Statistik uppdelat per län hittas här.

För mer information:
Amanda Florin, Pressekreterare,  072-237 88 82

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 230 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.