Östhammar är Bästa skolkommun i Uppsala län

För fjortonde året i rad presenteras idag vinnaren i Lärarförbundets rankning Bästa skolkommun. Rankningen är den bredaste i sitt slag och baseras på 14 kriterier.

Vinnare 2015 i Uppsala län är Östhammar. Förra året vann Knivsta som trots allt klättrar 32 placeringar jämfört med förra året.

– Lärarförbundet gratulerar Östhammar kommun och alla lärare till att vara länets bästa skolkommun 2015. Genom långsiktiga satsningar visar man att skolan är viktig och då märks det på placeringen, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Årets rankning presenteras i ett läge där lärarbristen på allvar fått fäste i Sverige och under hösten har rapporter om vakanta lärartjänster och obehöriga lärare avlöst varandra.

– Alla kommuner drabbas av lärarbristen som är en stor utmaning. Inom de närmaste åren kommer det att visa sig vilka kommunpolitiker som har modet att ta itu med situationen. Den långsiktiga tillgången till skickliga lärare höjer elevernas resultat. Om kommunerna i Uppsala län inser det ökar chansen att de blir bra skolkommuner, säger Johanna Jaara Åstrand.

Nytt för i år är ett webbverktyg där man enkelt kan få information om den enskilda kommunens resultat samt jämföra kommuner.

Kommunernas placering i Bästa skolkommun

Östhammar 105
Knivsta 123
Uppsala 142
Älvkarleby 148
Heby 203
Håbo 226
Enköping 249
Tierp 285

Mer information om rankningen samt webbverktyget där du kan se hela listan, få information om den enskilda kommunens resultat och jämföra kommuner finner du här.

För mer information om rankningen:

Katarina Holmén, Ordförande Lärarförbundet Östhammar

Fakta om rankningen Bästa Skolkommun:
Lärarförbundet presenterar sedan 2002 rankningen Bästa skolkommun. Syftet är att uppmuntra kommuner som satsar på elever, lärare och skolledare och att inspirera fler att göra detsamma. Vi granskar Sveriges kommuner utifrån 14 olika kriterier – som handlar både om förutsättningar och resultat. Läs mer om vad som ligger till grund för rankningen på lararforbundet.se/bastaskolkommun.

För mer information:
Amanda Florin, Pressekreterare,  072-237 88 82

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 233 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.