Ovanåker är Bästa skolkommunen i Gävleborgs län

För trettonde året i rad presenteras nu i valrörelsens slutskede vinnaren i Lärarförbundets rankning Sveriges Bästa skolkommun. Rankningen är den bredaste i sitt slag och baseras på 14 kriterier.

Vinnare 2014 i Gävleborgs län är Ovanåkers kommun som även förra året vann utmärkelsen.

– Lärarförbundet gratulerar Ovanåkers kommun till att vara länets bästa skolkommun 2014. Placeringen är ett bevis på att lärarna i kommunen gör ett mycket bra jobb och att kommunen förstår vikten av en bra skola, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Det är snart bara dagar kvar till Sverige går till val. Skolan har hamnat i fokus i valrörelsen. Många inser nu vilket hot den nationella lärarkrisen utgör där fler och fler lärare saknas.

– Nu är det upp till politiker på både nationell och kommunal nivå att redovisa hur de ska öka läraryrkets attraktionskraft. Den långsiktiga tillgången till skickliga lärare höjer elevernas resultat. Kommuner som har insett det är bra skolkommuner, säger Eva-Lis Sirén.

Kommunernas placering i Bästa skolkommun
(förra årets placering inom parentes):

Ovanåker                     9                      (67)

Hofors                        63                      (171)

Ljusdal                       89                      (161)

Hudiksvall                 178                      (241)

Gävle                        192                      (151)

Sandviken                 227                      (121)

Ockelbo                    232                      (112)

Nordanstig                255                      (237)

Bollnäs                      263                      (252)

Söderhamn               270                      (278)

All information om rankningen finns på Lärarförbundets webbplats http://www.lararforbundet.se/bastaskolkommun.
Hela listan hittar du på http://www.lararforbundet.se/helalistan

För kommentarer kring resultatet för varje kommun kontakta Lärarförbundets lokalavdelning i respektive kommun. Kontaktuppgifter finns på www.lararforbundet.se.

Snarast möjligt publiceras även bilder från prisceremonin för fri användning.

För mer information om rankningen:
Ann-Sofie Berlin, Lärarförbundet, Faluns Regionkontor

Fakta om rankningen Bästa Skolkommun:
Rankningen Bästa Skolkommun omfattar Sveriges samtliga 290 kommuner och är genomförd av Statisticon för Lärarförbundet. Den bygger på statistik från SCB och Skolverket, samt statistik gemensamt framtagen av Lärarnas Samverkansråd och arbetsgivareorganisationen Sveriges Kommuner och Landsting, SKL. Syftet med utmärkelsen är att sätta fokus på de kommuner som framgångsrikt satsar på skolan och att uppmuntra dem till att fortsätta prioritera skola och utbildning. Genom att lyfta fram de positiva exemplen vill Lärarförbundet utmana de kommuner som inte lyckas lika väl. Utmärkelsen delas ut varje höst, i år för 13:e gången.

För upplysningar och kommentarer:
Lärarförbundets presschef Håkan Carlsson 070-867 3986