Över 30 000 behöriga förskollärare saknas i Sverige

För att förskolorna ska klara sitt uppdrag borde minst 70 procent av förskollärarna ha förskollärarexamen. Men i verkligheten är bara 40 procent behöriga, visar ny statistik från Skolverket.

Förra året fanns det motsvarande drygt 100 000 heltidstjänster i förskolorna i Sverige.  Omkring 40 000 av dessa – 40 procent – innehades av personer med förskollärarexamen.

– En förskola i särklass kräver betydligt fler legitimerade förskollärare. En ambitionsnivå på 70 procent förskollärare är både rimlig och nödvändig för att öka kvaliteten och förbättra arbetsmiljön, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet.

Enligt en ny rapport från Lärarförbundet som släpps idag svarar nästan hälften av skolledarna att de behövt anställa outbildad personal för att de inte funnits behöriga förskollärare att anställa.

För att komma upp i 70 procents behörighet skulle förskolorna i Sverige behöva fylla upp över 30 000 heltidstjänster med utbildade förskollärare.

– Det är pinsamt för Sverige att den personalgrupp som ökar mest är de som helt saknar utbildning för att arbeta med barn. Bristen på utbildade förskollärare får stora konsekvenser för barns tidiga och fortsatta lärande, säger Johanna Jaara Åstrand.

Både kommunala och fristående förskolor ligger under målnivån om 70 procents behörighet i Sverige, men andelen personal med förskollärarexamen är lägre i fristående förskolor (30 procent, jämfört med 43 procent i kommunala).

Stora regionala skillnader

Nästan samtliga av landets kommuner ligger långt under 70 procents behörighet och de regionala skillnaderna är stora. I Sorsele, som har lägst behörighet, har bara en av fem förskollärare förskollärarexamen.

Jämför vi län är behörigheten högst i Värmland (55 procent) och lägst i Stockholm (30 procent).

– Det är oacceptabelt med så här stora skillnader mellan kommuner och förskolor. Alla barn har, oavsett var de bor, rätt till den trygghet, kunskap och utveckling som legitimerade förskollärare ger, säger Johanna Jaara Åstrand och tillägger:

– Såväl staten som kommunerna måste investera mer i landets förskolor, så att fler vill bli och fortsätta vara förskollärare.

För mer information, kontakta pressjouren på:

press@lararforbundet.se

Om Lärarförbundet:

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar lärarprofessionen och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt professionsförbund med 232 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.