Piteå är Sveriges Bästa skolkommun 2013

Sveriges bästa skolkommun 2013 är Piteå. Det visar Lärarförbundets rankning som idag presenteras för tolfte året i rad. Rankningen är den bredaste i sitt slag och baseras på 14 kriterier.

Vinnare av Bästa skolkommun 2013 är Piteå kommun i Norrbotten, som för första gången toppar rankningen. Priset delades ut vid en ceremoni på Kulturhuset i Stockholm.

– Vi gratulerar lärare, elever och Piteå kommuns alla invånare till en skola med hög kvalitet. Piteå har länge legat på en stabil nivå men i år har kommunen lyft sig på ett antal punkter och därför utses de till Sveriges bästa skolkommun, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

– Det känns otroligt bra att vinna utmärkelsen Bästa skolkommun. Vi har fantastiska lärare i Piteå som jobbar väldigt hårt, tyvärr under alldeles för hög arbetsbelastning. Det är en utmaning för kommunen att fortsätta jobba med, säger Stefan Eriksson, ordförande för i Lärarförbundet Piteå.

Årets rankning visar att kommuner som har satsat på en hög andel behöriga lärare och hög lärartäthet också har nått höga elevresultat. Sammantaget ger detta topplaceringar. Men Lärarförbundets rankning visar att även kommunerna i toppen har potential att förbättra sina betyg.

– Satsar man på lärarna satsar man samtidigt på eleverna. Inte ens de topprankade kommunerna satsar tillräckligt på välutbildade lärare. De styr inte heller resurserna medvetet utifrån elevernas behov. Resursstyrning är oerhört viktigt för en likvärdig skola. Då kan lärare få mer tid att vara just lärare, stötta och coacha varandra, vilket ger alla elever chansen att nå sin fulla potential, säger Eva-Lis Sirén.

Älvdalens kommun i Dalarna utsågs samtidigt till Årets Skolförbättrare. De har klättrat från plats 266 till plats 76 i rankningen, och är därmed den kommun som förbättrat sin position mest sedan förra året.

Årets rankning visar att fler kommuner väljer att satsa mer resurser på skolan. Elevresultaten skiljer sig mycket åt mellan kommuner men skillnaderna mellan de som satsar minst och mest har minskat.

- Med ett år kvar till valet och skolfrågorna i topp är det hög tid för politikerna att visa positiva resultat. Nu är det upp till bevis – vilken kommun blir valårets bästa skolkommun? säger Eva-Lis Sirén.

Årets 10 bästa skolkommuner (förra årets placering inom parentes):
1. Piteå (13)

2. Vellinge (1)

3. Luleå (5)

4. Staffanstorp (28)

5. Hammarö (2)

6. Älvsbyn (14)

7. Nybro (44)

8. Habo (93)

8. Rättvik (8)

10. Lund (9)

All information om rankningen finns på Lärarförbundets webbplats http://www.lararforbundet.se/bastaskolkommun.
Hela listan hittar du på http://www.lararforbundet.se/helalistan

För kommentarer kring resultatet för varje kommun kontakta Lärarförbundets lokalavdelning i respektive kommun. Kontaktuppgifter finns på www.lararforbundet.se.

Snarast möjligt publiceras även bilder från prisceremonin för fri användning.

För mer information:
Amanda Florin, Pressekreterare,  072-237 88 82