Piteå bästa skolkommun i Norrbottens län

Tolv av 14 kommuner i Norrbottens län försämrar sin placering i Lärarförbundets årliga rankning Bästa skolkommun. Piteå hamnar bäst i länet medan Haparanda är länets lägst rankade kommun på 283:e plats i hela riket.

Hela rankingen hittar du här: https://www.lararforbundet.se/basta-skolkommun

För sjuttonde året i rad presenterar Lärarförbundet sin rankning Sveriges Bästa skolkommun. I Norrbottens län toppas listan i år av Piteå kommun, Älvsbyns kommun och Övertorneå kommun. Piteå placerar sig som nummer åtta i hela landet.

Bästa skolkommun rankar inte enskilda skolor eller lärare, istället tittar vi på hur kommuner har satsat på skolfrågor utifrån 13 olika kriterier

Av kommunerna i Norrbottens län är det två som förbättrar sin rankning, medan tolv gått bakåt. Jämfört med resten av landet klarar sig en del bättre än snittet, andra sämre. Åtta av 14 kommuner ligger på den övre halvan i undersökningen, sex på den nedre.

– Vi har en fantastisk lärarkår som med hårt arbete har vänt kunskapsutvecklingen. Men lärarbristen är akut och står i vägen för varje elevs rätt att undervisas av utbildade, behöriga lärare. För att fler ska vilja bli och förbli lärare behöver Sverige attraktiva lärararbetsgivare som värnar och värderar sin lärarkår överallt, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Lärartätheten, resurstilldelningen och sjukfrånvaron hör till Norrbottens läns relativa styrkor i årets ranking, medan länets kommuner placerar sig lägre när vi jämför andelen elever som uppnår högskolebehörighet, lönen och elevernas meritvärde i åk 9.

Skriv på för att renodla läraruppdraget

Bästa skolkommun är inte bara ett verktyg för att visa hur mycket landets 290 kommuner väljer att satsa på skolan – det är också ett verktyg för att synliggöra nödvändiga åtgärder. Vi vet att lärare varje dag gör uppgifter som inte tillhör kärnuppdraget, som att städa, fixa vikarier och kopiera. Därför startar vi uppropet – #renodlaläraruppdraget – för att uppmana landets huvudmän att försäkra sig om att lärarkompetensen får användas till det som spelar roll för elevernas lärande och utveckling.

– Det finns inga genvägar till bra skolresultat. Att försäkra sig om att lärare har rätt förutsättningar i mötet med varje barn och elev måste vara högsta prioritet för alla kommuner. Lyssna och lita på att lärarna tar sitt yrkesansvar bara de får använda sin tid och kompetens till det som spelar roll för eleverna. Allt börjar med bra lärare – tillsammans, säger Johanna Jaara Åstrand.

Mer information om hur rankningen är gjord hittar ni här.

Så klarar sig kommunerna i Norrbottens län i Bästa skolkommun 2018
Kommun Ranking 2018 Ranking 2017 Förändring