Ragunda, Sveriges bästa musik- och kulturskolekommun

För sjätte året i rad utser Lärarförbundet ”Sveriges bästa musik- och kulturskolekommun”. Årets vinnare är Ragunda kommun som har legat bra till i många år och förra året hamnade på en hedrande silverplats. Rankningen visar dock att det fortfarande tyvärr finns kommuner som inte erbjuder musik- och kulturskola.

Avgifterna för att delta i musik- och kulturskola varierar kraftigt från kommun till kommun. Följande kommuner erbjuder gratis musik- och kulturskola: Boden, Härjedalen, Luleå, Ragunda, Skinnskatteberg, Strömsund, Sundsvall, Älvkarleby och Örnsköldsvik. Förra året var det bara sex kommuner som erbjöd avgiftsfri verksamhet. Täby, Danderyd och Vaxholm tar ut högst avgift i hela landet. Dessutom är det fortfarande sju kommuner som inte erbjuder denna viktiga verksamhet.

-          Det är glädjande att se att fler kommuner väljer att satsa mer. Men tyvärr är skillnaderna i satsningar mellan kommunernas verksamheter fortfarande stor. Om Sverige ska kunna utvecklas som kulturnation krävs det ett större fokus från alla Sveriges kommuner, oavsett partifärg. Det är fullständigt oacceptabelt att det fortfarande finns kommuner som inte ens erbjuder musik- och kulturskola, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Rankingen ”Bästa musik- och kulturskolekommun” bygger på tre kriterier: resurser till musik- och kulturskolan, avgifter för musik- och kulturskolan och andel elever i frivillig verksamhet. Statistiken samlas in via SMOK och SKL.

-          De kreativa färdigheter som utvecklas i musik- och kulturskolan har stor betydelse för morgondagens arbetsmarknad och då är det också viktigt att alla barn och ungdomar erbjuds likvärdig undervisning, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Hela rankingen - både som rikslista och uppdelad per län - finns på Lärarförbundets webbplats https://www.lararforbundet.se/musikkultur

Ragunda 1
Kramfors 2
Bengtsfors 3
Härjedalen 4
Ludvika 5
Habo 6
Bollnäs 7
Hällefors 8
Åre 9
Dals-Ed 10

För mer information:
Amanda Florin, Pressekreterare,  072-237 88 82

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 230 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.