Ragunda bäst på musik- och kulturskola i Sverige

När Lärarförbundet idag presenterar årets ranking över Sveriges bästa musik- och kulturskolekommuner 2014 är Ragunda bäst i Sverige. Även Härjedalen och Åre klättrar in på tio-i-topplistan.

-          Det är mycket glädjande att så många kommuner i länet satsar på att ge elever tillgång till en kvalificerad musik- och kulturskola. Vi vet att estetisk utveckling hjälper barn och ungdomar att nå sina kunskapsmål även i andra ämnen. Vi ser i årets ranking att fler kommuner satsar samtidigt som andra kommuner nedprioriterar verksamheten och det är oroande, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

-          Musik- och kulturskolan i Ragunda gör ett fantastiskt jobb! De fångar upp ungdomar som kanske inte lyckas i alla skolämnen, men som får möjlighet att komma och glänsa på scenen. Jag tror att det faktum att musik- och kulturskolan är avgiftsfri har stor betydelse, säger Johanna Forsgård, Lärarförbundets ordförande i Ragunda

Undersökningen bygger på en sammanställning av tre kriterier: resurser som kommunen satsar på Musik och Kulturskolan räknat i kronor per invånare i åldern 7-15 år, den medelavgift som tas ut av eleverna och andelen elever som deltar i kommunens verksamhet.

När årets rankning nu presenteras saknar 7 kommuner en musik- och kulturskola. I Jämtland finns inga av dessa kommuner.

Kommun 2014  2013
 Ragunda 1 2
 Härjedalen 4 16
 Åre 9 18