Regeringen missar koppling mellan undervisning och forskning

Regeringen missar koppling mellan undervisning och forskning Regeringen har idag presenterat propositionen "En akademi i tiden - ökad frihet för universitet och högskolor". I den föreslås att den lagtext tas bort som säger att det normalt ska ingå både forskning och undervisning i lektorers och professorers arbetsuppgifter.
- Att regeringen tycks mena att alla lektorer och professorer normalt inte ska ha både forskning och undervisning i sin tjänst är ett hot mot både undervisningens och forskningens kvalitet. Redan idag äts tiden till forskning för lärarna på högskolorna ofta upp av andra arbetsuppgifter, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.
Även regleringen kring att det ska finnas fakultetsnämnder och ett särskilt organ för lärarutbildning vid alla lärosäten med lärarutbildning tas bort.
- Lärarutbildningen är högskolans största utbildning med 12 000 nya studenter varje år. Därför behövs en kollegialt sammansatt instans som har ett helhetsansvar för lärarutbildningen på varje lärosäte. Annars riskerar utveckling och kvalitet att försämras, säger Eva-Lis Sirén.
Regeringen föreslår även att detaljregleringen av högskolans utbildningar bör minska. Samtidigt går man i motsatt riktning när det gäller lärarutbildningen.
- Häpnadsväckande nog driver regeringen nu en annan linje för lärar- utbildningen än för övriga. I förslaget till ny lärarutbildning finns regleringar in i minsta detalj och friheten för lärosätena att självständigt utforma lärarutbildningen beskärs kraftigt, säger Eva-Lis Sirén.
I förslaget slopas kravet på att lärare som undervisar på universitet och högskolor ska ha högskolepedagogisk utbildning samt att minst en av doktorandernas handledare ska ha utbildning för uppdraget.
- För att studenter med olika bakgrund ska få en bra utbildning måste lärarnas pedagogiska kompetens förstärkas jämfört med idag. Att de som handleder doktorander ska ha den kompetensen är en självklarhet. Alla studenter har rätt till välutbildade lärare, säger Eva-Lis Sirén.

Upplysningar: Claes Nyberg, presschef Lärarförbundet, 08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.
2 (1)