Rejält lärarpaket efterfrågas

Flera av skolnyheterna i regeringens budget är efterfrågade och välkomna. Men det saknas fortfarande tillräckliga satsningar på lärarna.

- Regeringen har en bra inriktning men satsningen är på tok för mager för att stoppa lärarkrisen, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

- De nya karriärtjänsterna är helt i linje med vad vi har efterfrågat. Men det måste bli ännu tydligare att tjänsterna ska bidra till skolans utveckling. Det är också viktigt att inse att detta ökar lärarnas samlade arbetsbelastning. Kommunerna måste anställa fler lärare och få kompensation för det, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Regeringen har också lämnat besked om hur karriärreformen ska utvidgas till förskolans lärare.

- Äntligen inser regeringen vikten av att också förskolans lärare omfattas av karriärreformen. Det är en fråga som lärarförbundet länge har arbetat för och nu gäller det att snabba på utredningen så förslaget kan bli verklighet, säger Eva-Lis Sirén.

Ytterligare satsningar i budgeten handlar bland annat om fler mattetimmar i årskurs 4-6, fler svensklektioner för nyanlända och läxhjälp.

- Dessa satsningar förutsätter att det finns lärare som kan göra jobbet. Satsningar på eleverna måste alltid matchas med satsningar på lärarna. Det handlar om att lönen ska upp och arbetsbelastningen ner.

Lärarförbundet har presenterat ett lärarpaket på totalt 12 miljarder kronor med förslag för att stoppa lärarkrisen. En summa som motsvarar det femte jobbskatteavdraget.

- När socialdemokraternas skuggbudget presenteras kommer även deras skolsatsningar synas i sömmarna, vad blir deras bud? Skolfrågan är den viktigaste valfrågan för väljarna och det blir spännande att se vilket parti som på allvar blir Sveriges skolparti, säger Lärarförbundet ordförande Eva-Lis Sirén.

För mer information:
Amanda Florin, Pressekreterare,  072-237 88 82