Så ska nya lärarfacket ledas

Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund beslutade den 21 maj i år att bilda det gemensamma fackförbundet Sveriges Lärare. Fackförbundet Sveriges Skolledare bildas också, liksom föreningen Facken inom utbildning som ska fungera som en brygga mellan förbunden. Nu är det klart hur ledarskapet ska se ut fram till Sveriges Lärares första ordinarie kongress i maj 2024.

I samband med bildandet av Sveriges Lärare den 1 januari 2023 träder övergångsregler för förtroendevaldas roller i kraft. Reglerna, som har antagits av Lärarnas Riksförbunds förbundsmöte och Lärarförbundets kongress, anger bland annat att ledarskapet ska vara delat. Detta gäller även rollen som förbundsordförande.

Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet är fram till årsskiftet i år två suveräna förbund med varsin ordförande, men de två ordförandena kommer redan under 2022 att dela ledarskapet i etableringen av Sveriges Lärare och Facken inom utbildning.

Från och med i dag, den 1 juni 2022, fördelas ledarskapet i enlighet med följande:

• Johanna Jaara Åstrand, ordförande, etableringen av Sveriges Lärare.
  • Andreas Mörck, kanslichef, etableringen av Sveriges Lärare.
  • Åsa Fahlén, ordförande, etableringen av Facken inom utbildning.
  • Lena Durfors, verksamhetschef, etableringen av Facken inom utbildning.

Den 1 augusti 2023 växlar ledarstrukturen. Fram till den första ordinarie kongressen i maj 2024 är den följande:

• Åsa Fahlén, ordförande, etableringen av Sveriges Lärare.
  • Lena Durfors, kanslichef, etableringen av Sveriges Lärare.
  • Johanna Jaara Åstrand, ordförande, etableringen av Facken inom utbildning.
  • Andreas Mörck, verksamhetschef, etableringen av Facken inom utbildning.

Även inom Sveriges Skolledare ska det tillämpas ett delat ledarskap. Hur det delade ledarskapet ska se ut kommer att kommuniceras inom kort

För mer information, kontakta pressjouren på:

press@lararforbundet.se

Om Lärarförbundet:

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar lärarprofessionen och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt professionsförbund med 232 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.