Så vill Lärarförbundet ha den nya skollagen!

Inom kort ska ett förslag till ny skollag presenteras. Lärarförbundet har listat de 14 viktigaste kraven på den nya lagen.

- Lärarförbundets 225 000 lärare och skolledare vet vad som fungerar och vad som brister i skolan i dag. Vi som finns i skolan varje dag vet vad som krävs av en framtida skollagstiftning, säger förbundsordförande Eva-Lis Sirén.

Förbundet anser att en ny skollag måste ha en bred politisk förankring för att vara hållbar över tid. Den måste också svara mot de behov som de som verkar i skolan har.

- Därför är det mycket olyckligt att arbetet med den nya skollagen har bedrivits bakom lykta dörrar och utan insyn från de som den berör - två miljoner lärare, skolledare och elever, säger Eva-Lis Sirén.

Lärarförbundet har listat 14 krav på den nya lagen, bland annat att alla skolor ska ha samma spelregler, att lagen ska omfatta alla skolformer från förskola till vuxenutbildning och att statens ansvar för skolans kvalitet och likvärdighet måste bli tydligare. Läs alla Lärarförbundets krav via länken ovan.

Har du synpunkter på den kommande skollagen? Logga in på webbplatsen och delta i medlemsdiskussionen!

Skollagen - bakgrund
Den nuvarande skollagen är från 1985. Sedan dess har kommunernas ansvar för skolan ökat, förskola och fritidshem har flyttats över till skolans område och gymnasieskolan har genomgått flera stora förändringar. Samtliga skolformer har fått ny läroplan och andelen fristående skolor har ökat väsentligt.

1999 tillsattes en parlamentarisk kommitté för att utreda hur lagen skulle kunna passa de förändringar som skett på skolområdet. I arbetet deltog representanter för lärare, skolledare och elever. Skollagskommittén presenterade sitt förslag i december 2002 och den socialdemokratiska regeringen lade 2005 fram ett förslag till ny skollag. Förhandlingarna med samarbetspartierna havererade och förslaget sköts upp till efter riksdagsvalet 2006.