"Sänk inte kvaliteten i yrkesutbildningarna!"

- Den här ekvationen går naturligtvis inte ihop. Sänkta ambitioner för yrkeslärarna ger inte en högre kvalitet på yrkesutbildningarna. En förkortad yrkeslärarutbildning ger inte de djupa kunskaper som krävs för att undervisa i gymnasieskolan. Gymnasieskolan behöver inga lightlärare! Elevernas resultat är självklart beroende av lärarnas kompetens, säger Eva-Lis Preisz, ordförande i Lärarförbundet.

Lärarförbundet välkomnar att regeringen vill stärka gymnasieskolans yrkesutbildning och lärarutbildningen för yrkeslärare. Det regeringen nu aviserar leder åt motsatt håll

- Lärarförbundet har tagit fram en ny modell för hur yrkeskunskaper kan uppvärderas genom att de valideras till högskolepoäng. Detta samtidigt som lärarna ges en gedigen lärarutbildning och möjlighet att vara anställd och undervisa i skolan. Vår modell ger möjlighet till en utbildning av hög kvalitet och ger människor rimliga ekonomiska möjligheter att utbilda sig till yrkeslärare, säger Eva-Lis Preisz.

- Det måste vara en självklarhet att yrkeslärarutbildningen även i fortsättningen ska finnas inom högskolan. Det anser såväl näringslivet som lärarna. Om yrkeslärarutbildningen tas bort från högskolan kommer det att bli svårt att rekrytera grupper som redan har en högskoleutbildning såsom sjuksköterskor och civilingenjörer att vilja bli yrkeslärare. Därmed riskar vissa yrkesutbildningar att sakna behöriga lärare, säger Eva-Lis Preisz.

Läs mer: Yrkeslärarutbildningen: Lärarförbundet föreslår ny modell För ytterligare information, kontakta: Kommentarer: Eva-Lis Preisz Förbundsordförande Lärarförbundet Tel: 070-576 72 38 E-post: evalis.preisz@lararforbundet.se

Upplysningar: Håkan Carlsson Presschef Lärarförbundet Tel: 08-737 69 02 E-post: hakan.carlsson@lararforbundet.se

Vill du veta mer om vad Lärarförbundet tycker? Se www.lararforbundet.se Om Lärarförbundet Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Nordens största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.