Satsningar på särskilt stöd behövs nu

Idag presenterade regeringen ett nytt lagförslag där arbetet med åtgärdsprogram ska minskas. Lärarförbundet välkomnar förslaget, men efterlyser mer resurser till särskilt stöd i praktiken.

-          Det var inte en dag för tidigt att minska lärarnas arbetsbelastning, situationen är ohållbar. Naturligtvis ska alla elever få det stöd de behöver, men låt oss fokusera på det istället för dokumentation som sväller på alla bredder, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Enligt Skolverket hade mer än 20 procent av pojkarna i grundskolans årskurs 9 ett åtgärdsprogram i våren 2013. Regeringens egna utredare har bedömt att 40 procent av eleverna får ett åtgärdsprogram någon gång under sin grundskoletid med nuvarande bestämmelser.

Trots att lagförslaget är ett steg i rätt riktning menar Lärarförbundet att författningarna saknar en avgörande ingrediens även om detta lagförslag klubbas igenom.

-          Skolans stora problem har aldrig varit hur särskilt stöd ska dokumenteras. Problemet är att lärare som påpekar att en elev behöver särskilt stöd nekas detta på grund av resursbrist. Det behövs ett tydligare lagkrav på huvudmännen att förvissa sig om att rektorn har de resurser som krävs för att ge alla elever det stöd de behöver, säger Eva-Lis Sirén.

För mer information:
Amanda Florin, Pressekreterare,  072-237 88 82

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 230 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.