Skolan behöver ingen dyr omorganisation

Folkpartiets partistyrelse föreslår inför partiets landsmöte i november att skolan ska återförstatligas och menar att en omorganisation kan komma tillrätta med skolans bristande likvärdighet. - Sveriges lärare behöver ingen gigantisk omorganisation som skulle sluka mycket tid och pengar. Tid och pengar är just det som brister i skolan i dag.

- Sveriges lärare behöver ingen gigantisk omorganisation som skulle sluka mycket tid och pengar. Tid och pengar är just det som brister i skolan i dag. Både stat och kommun lägger nu på lärare fler och fler arbetsuppgifter utan att ta bort andra. Många lärare är frustrerade för att de inte hinner med det som är lärarens huvuduppgift: att undervisa eleverna, säger Eva-Lis Sirén, Lärarförbundets ordförande.
- Regeringen sjösätter nu en lång rad utbildningspolitiska reformer som Sveriges lärare ska genomföra. Att ovanpå detta lägga en stor och kostsam omorganisation är inte rimligt, säger Eva-Lis Sirén.

Folkpartiet lyfter behovet av att ge alla elever likvärdiga förutsättningar över hela landet.

- Istället för ett mycket dyrt förstatligande, ska satsningar göras på att höja kvaliteten i skolan så att varje elev får det stöd hon eller han behöver för att nå skolans kunskapsmål, säger Eva-Lis Sirén.

- Vi är helt överens om att det är för stora skillnader i svensk skola, att likvärdigheten brister och att kommunerna inte har tagit sitt fulla ansvar för skolutveckling och för lärares villkor. Vi vill därför att staten och kommunerna ska ta ett fastare grepp om skolan genom att öronmärka statsbidrag, så att skolan kan fredas från nedskärningar, säger Eva-Lis Sirén.

Upplysningar: Lärarförbundets presstjänst, 08-737 69 02.

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.