Skolan behöver stärkt ledarskap

Arbetsbelastningen för skolledare är mycket hög och uppdraget är komplext med både statlig och kommunal styrning.

- De flesta skolledare tvingas jobba betydligt mer än 40 timmar i veckan för att klara uppdraget. Den höga belastningen är en av orsakerna till att det är stor omsättning på rektorer, vilket i sin tur skapar problem för skolan, säger Agneta Cederbom. För ytterligare information, kontakta: Kommentarer: Agneta Cederbom ordförande Lärarförbundets skolledarförening 070-836 01 68 E-post: agneta.cederbom@lararforbundet.se

Upplysningar: Alf Lindberg Pressombudsman Lärarförbundet Tel: 08-737 69 02 E-post: alf.lindberg@lararforbundet.se

Vill du veta mer om vad Lärarförbundet tycker? Se www.lararforbundet.se Om Lärarförbundet Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 228 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Nordens största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.