Skolans kvalitet avgör val av bostadsort

Nyhetsmagasinet Fokus har i dag delat ut utmärkelsen "Här är det bäst att bo" inom ett antal kategorier. Utmärkelsen inom "Skola och förskola" går till Haparanda, där faktorer som vägts in är bland annat resurser till skolan, andelen med gymnasiebehörighet och lärartäthet.

Med anledning av Fokus utmärkelse presenterar Lärarförbundet en undersökning som Synovate gjort bland föräldrar till barn i grund- och gymnasieskolan om vilken betydelse skolan har för valet av kommun om man stod i begrepp att flytta. 7 av 10 föräldrar svarar att skolans kvalitet har stor betydelse.

- Det är glädjande att en stor majoritet av föräldrarna tycker att skolans kvalitet är så viktig att den i hög grad avgör var man vill bosätta sig. Det är en viktig signal till de kommunpolitiker som nu skär på skolan och varslar lärare. Ska kommunerna locka nya och unga kommuninvånare ska de istället satsa på skolan, framhåller Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Undersökningen visar också att kvinnor rankar skolans kvalitet som en viktigare fråga vid val av bostadsort än vad männen gör.

- Kvinnor tycks lägga större vikt vid den stora betydelse skolan har för hur barnen ska klara sig i framtiden. Vi lärare vet att nedskärningar på skolans område endast leder till ytterligare kostnader i framtiden. Låt inte barnen betala krisen, avslutar Eva-Lis Siren.

Upplysningar: Helene Lindstrand, förbundssekreterare, Lärarförbundet, 08-737 69 02

För ytterligare information, kontakta:
Håkan Carlsson
Presschef
Lärarförbundet
E-post: hakan.carlsson@lararforbundet.se

Vill du veta mer om vad Lärarförbundet tycker? Se www.lararforbundet.se

Om Lärarförbundet
Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.