Skolans likvärdighet viktigare än huvudmannaskapet

Tre viktiga reformområden pekas ut: • Fördela resurser efter behov. Alla elever måste få det stöd de behöver. På det sättet lyfter vi resultaten och likvärdigheten förbättras.
• Ge mer frihet för skolorna. Rektorer och lärare måste få större frihet och mer befogenhet över hur resurserna används och vilket stöd som ska sättas in.
• Ökat nationellt ansvar. En ny skollag måste bli tydlig i vad som är statens, kommunernas och lärarnas uppdrag och ge likvärdiga villkor för alla huvudmän. Staten bör ta ett större ansvar för den kritiserade lärarutbildningen.

- Vi har hittat samsyn kring problembeskrivningen med stor andel obehöriga lärare, dåliga kunskapsresultat och en icke fungerande lönebildning. Det löser man inte med att en kvarts miljon lärare och annan skolpersonal byter arbetsgivare. Det skulle istället sluka tid och resurser från de verkligt angelägna reformerna, säger Eva-Lis Preisz ordförande i Lärarförbundet - Det är glädjande att Lärarförbundet tillsammans med representanter för moderaterna, SKL och Svenskt Näringsliv har hittat en samsyn om att det är likvärdighet och jämn kvalitet i alla skolor som är det väsentliga och att frågan om skolans huvudmannaskap är ett sidospår i debatten.

Upplysningar: Håkan Carlsson, presschef, 08-737 69 02

Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Nordens största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.