Skolinspektionen måste få möjlighet att granska alla skolor

Skolinspektionen önskar på SvD Brännpunkt bättre verktyg och mer resurser för att kontrollera fristående skolor. Lärarförbundet ser en stark skolinspektion som en långsiktig garant för hög kvalitet i skolan och kräver att Skolinspektionen får både resurser och mandat att granska alla delar av skolväsendet på ett likvärdigt sätt oavsett huvudman.

- En stark skolinspektion är en viktig garant för kvalitet i skolan. Självklart måste den ha både mandat och resurser att granska alla delar från förskola till gymnasium på ett effektivt sätt oavsett om det är en statlig, kommunal, eller fristående skola, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Regeringen meddelade nyligen att de tänker tillsätta en parlamentarisk utredning som ska se över villkorsfrågorna för de fristående skolorna för att villkoren ska bli mer likvärdiga.

- Det är viktigt att utredningen av villkoren för de fristående skolorna startar så snart som möjligt för att förbättra likvärdigheten i skolan. Vi behöver en bred parlamentarisk överenskommelse som ger långsiktiga förutsättningar, säger Eva-Lis Sirén.

Regeringen har också sagt att de har för avsikt att se över bristerna när det gäller meddelarfrihet och meddelarskydd för lärare i de fristående skolorna.
Lärare och skolledare i fristående skolor har idag inte samma lagliga rätt till detta som sina kollegor i offentliga skolor. Det riskerar att sätta långsiktigt kvalitetsarbete i andra rummet.

-
Lärarförbundet har länge krävt att lärare och skolledare i de fristående skolorna måste ha möjlighet att påtala brister utan att som idag riskera repressalier eller en förlorad anställning, säger Eva-Lis Sirén.

Skolinspektionen har idag inte mandat att granska fristående förskolor då det är kommunernas ansvar. I flera fall har de funnit stora brister i hur tillsynen sköts.

- Det är naturligt att Skolinspektionen även får mandat och resurser för att granska fristående förskolor, säger Eva-Lis Sirén.

Lärarförbundet organiserar 14 000 lärare med anställning i fristående skolor. Förbundet arbetar för att kvalitetskrav och lärares villkor ska vara likvärdiga oavsett huvudman för skolan.

För upplysningar och kommentarer:

Lärarförbundets pressekreterare Pontus Haag 070-172 00 39

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 230 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.