Slutgiltigt nej från Lärarförbundet till SKL

Efter att Lärarförbundet avvisat SKL:s andra bud förra torsdagen, överlämnade SKL ytterligare ett bud på 2,6 procent under ett år till förbunden. Även detta bud har fått ett slutgiltigt nej från Lärarförbundet. Idag träffades parterna för att starta medlingsprocessen och komma överens om medlare.

Det andra bud Lärarförbundet sa nej till i torsdags byggde på en femårig avtalsperiod, varav fyra år utan tydliga angivna löneökningsnivåer. Det fanns ingen möjlighet att säga upp avtalet om kommunerna inte skulle satsa på lärarna under den långa avtalsperioden.

- Lärarförbundet ser att det första årets löneökning var mer än de flesta andra fått i den här avtalsrörelsen och att det kunde ha inneburit ett första steg.  Problemet var att det sedan tog tvärt slut. De följande fyra åren innebar i praktiken inte några garantier för att lärarna ska få mer än andra. Den garanterade uppvärderingen på i snitt 364 kronor första året, var inte tillräcklig, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

I årets avtalsrörelse har Lärarförbundets krav varit ett tydligt steg mot 10 000 mer i månaden samt en avbetalningsplan.

- Nu vidtar medling och det är en process som kommer att ta tid. Jag kan definitivt inte utesluta en strejk på lärarområdet i höst, säger Eva-Lis Sirén.

För mer information:
Jenny Engdahl, Tf Presschef,  070-363 25 55