Solna bästa musik- och kulturskolekommun i Stockholms län

När Lärarförbundet idag presenterar årets ranking över Sveriges bästa musik- och kulturskolekommuner 2013 är Solna kommun bäst i länet. Solna placerar sig på 66:e plats i rankningen. Av länets 26 kommuner är det fortfarande dock bara en liten del, sex stycken, som placerar sig i den övre halvan av Sveriges 290 kommuner.

-          Det är roligt att se att man i Solna fortfarande satsar på barn och ungdomars möjlighet till musik- och kulturövning. Om Sverige ska kunna utvecklas som kulturnation krävs det ett starkt fokus på barnkultur från alla Sveriges kommuner. Jag hoppas därför att alla kommuner i Stockholms län väljer att satsa mer på att ge alla barn och ungdomar tillgång till musik- eller kulturskola. Det är dock positivt att det nu bara är en handfull kommuner i Sverige som inte förmår anordna någon musik- och kulturskola, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Lärarförbundet etablerade 2009 ett årligt pris till Sveriges bästa musik- och kulturskolekommun. Undersökningen bygger på en sammanställning av tre kriterier: resurser som kommunen satsar på Musik och Kulturskolan räknat i kronor per invånare i åldern 7-15 år, den medelavgift som tas ut av eleverna och andelen elever som deltar i kommunens verksamhet.

Till bästa musik- och kulturskolekommun för 2013 utsåg Lärarförbundet Pajala kommun. När årets ranking nu presenteras saknar 7 kommuner en musik- eller kulturskola. I Stockholms län finns inga av dessa kommuner.

Hela rankingen - både som rikslista och uppdelad per län - finns på Lärarförbundets webbplats www.lararforbundet.se/musikkulturkommun

Placeringar för kommuner i Stockholms län 2013:

Solna 66
 Täby 270
 Huddinge 273
 Haninge 275

För upplysningar och kommentarer:
Lärarförbundets presschef Håkan Carlsson 070-867 3986

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 230 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.