Stabila spelregler bra, men skolan viktigast för Sveriges framtid!

Statsminister Stefan Löfven meddelade nyligen på en presskonferens att det planerade extra valet ställs in och att sex partier träffat en överenskommelse om hur man som minoritetsregering ska kunna styra landet och få igenom budgeten.

- Det är utmärkt att politikerna nu tar sitt ansvar och ser till att landet kan styras, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Partierna har också kommit överens om fortsatta samtal och samarbete kring några områden som är viktiga för Sveriges framtid. Det gällde försvar, pensioner och energi.

- Skolan är minst lika central för Sveriges framtid som de frågor som partierna pekat ut. Vi saknar därför en diskussionen om långsiktiga uppgörelser också om skolan. Skolan får inte bli ett område med ständiga kursändringar. Av tradition är skolan också ett område där man försökt nå breda överenskommelser. Det finns mycket goda skäl för det,säger Johanna Jaara Åstrand.

Regeringen säger nu att den egna politiken kommer att få genomslag i vårbudgeten.

- Jag ser fram emot att regeringen då fullgör den satsning på lärares löner som man utlovat. Det är helt centralt för att locka de nya lärare som vi så väl behöver, säger Johanna Jaara Åstrand.

För upplysningar och kommentarer:
Lärarförbundets presschef Håkan Carlsson 070-867 3986

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 233 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.