Starkare ledarskap krävs för yrkesprogrammen

Skolinspektionens granskning av den arbetsplatsförlagda utbildningen (APU) på yrkesprogrammen visar att det krävs omedelbara insatser för att höja kvaliteten. Ett förbättrat ledarskap, en mindre pressad arbetssituation för rektorer och en yrkeslärarutbildning som ger mer välutbildade yrkeslärare är några av de saker som behövs för att vända utvecklingen.

– Det råder en stor samsyn kring att kvaliteten i gymnasieskolans yrkesprogram måste bli betydligt bättre. Tyvärr finns det en slags låt-gå-mentalitet när det gäller satsningar på yrkesprogrammen, trots vackra ord och löften från många politiker, konstaterar Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Rektorernas stressiga arbetssituation medger inte den utvärdering och uppföljning av APU:n som måste vara en självklarhet för att kunna säkra kvaliteten. Rektorerna tvingas ägna för mycket tid åt administration och har oftast personalansvar för en större grupp medarbetare än vad som är rimligt.

– Rektorerna måste få möjlighet att utöva det pedagogiska ledarskap som de vill men inte får möjlighet till idag. Ett starkt ledarskap skulle lösa en stor del av de problem som finns idag, säger Eva-Lis Sirén.

För att långsiktigt förbättra yrkesprogrammen måste yrkeslärarutbildningen uppvärderas. I den nya skollagen tas kravet på utbildade yrkeslärare bort och det riskerar att ytterligare förvärra problemet med betygssättning på oklara grunder. Yrkeslärare behöver samma goda kunskaper som lärare på högskoleförberedande program för att säkra en god kvalitet.

Det är oerhört viktigt att lärarna ges tid att samverka med arbetslivet för att kunna koppla APU-tiden till läroplan, programmål och kursplaner. Det ligger i såväl branscherna som skolans intresse att snarast förbättra utbildningen – annars riskeras kompetensförsörjningen för hela branscher.

För upplysningar:
Pontus Haag