Stoppa varslen av lärare – satsa på kommunerna

– Det bästa sättet att möta lågkonjunktur och ökande arbetslöshet är att satsa på utbildning, framhåller Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén. Nedskärningar idag leder till ytterligare kostnader i morgon. Det är barn och ungdomar som får betala notan när skolan tvingas spara.

Den ekonomiska krisen drabbar nu kommunerna i ett högt tempo och med stor kraft. Det gör att kommunerna snabbt får minskade skatteintäkter. Det drabbar skolan.

– Lärarförbundet anser att det är viktigare än någonsin att satsa på skolan. Satsningarna måste komma kommunerna tillgodo redan i år eftersom varslen mot lärare nu duggar tätt i kommunerna. Vi behöver snabba och tydliga besked om när och hur mycket pengar staten kommer att stötta kommunerna med. Om inte nedskärningarna nu stoppas riskerar 2010 att bli ett nattsvart år för skolan, säger Eva-Lis Sirén.

Upplysningar: Håkan Carlsson, presschef Lärarförbundet, 08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.