Studiero: Ge lärarna befogenheter att skapa ordning

Utbildningsminister Anna Ekström presenterade på morgonen den 26 februari ett utökat uppdrag och en ny utredare som ska ta fram den nationella plan för trygghet och studiero som beslutades om i Januariavtalet.

Utredaren ska bland annat lämna förslag om:

• Hur lärares arbete för att upprätthålla studieron kan stärkas och andra åtgärder som ökar skolans möjligheter att ingripa vid ordningsstörningar
  • Hur det ska bli lättare att stänga av eller omplacera elever som hotat eller varit våldsamma
  • Mobilförbud
  • Hur skolan ska främja att elever och vårdnadshavare tar del av skolans ordningsregler

Studiero är självklart en viktig fråga för Lärarförbundet och så sent som i september 2019 släppte vi en större rapport om vilka behov som finns. Samtidigt är det viktigt att prioritera rätt åtgärder för att kunna nå resultat.

-   Studieron i den svenska skolan är ett problem. Inte överallt, men i alltför många klassrum störs lärandet av stök och höga ljudnivåer. Studiero skapas av förtroendefulla relationer och lärare som har tid för sina elever. Varje stökigt klassrum innebär förlorade möjligheter till lärande, säger Johanna Jaara Åstrand.

-   Som lärare ser vi att skollagen är otydlig när det gäller vårt ansvar och våra befogenheter att gripa in för att skapa studiero vid olika situationer som kan uppstå. Det behöver vara väldigt tydligt för både lärare, elever och vårdnadshavare vad som gäller, fortsätter Johanna Jaara Åstrand.

Regeringen har även gett utredaren i uppdrag att lämna förslag om mobilförbud i skolan.

-   Mobilförbud är en lokal ordningsfråga som skolan redan idag hanterar. Mobilernas vara eller icke vara i klassrummen kan lärare och skolledare bestämma över. Vi önskar att regeringen börjar lägga fokus på rätt frågor såsom det förebyggande arbetet och att definiera lärares tillsynsplikt, där det verkligen behövs en noggrann utredning, säger Johanna Jaara Åstrand

Det behövs en skärpning i skollagen. Lärares tillsynsplikt är ett centralt och tungt ansvar i yrkesutövningen, men trots det så är det inte stadgat i någon lag och saknar en egen definition. Lärarförbundet har med anledning av detta krävt att regeringen tillsätter en utredning som får i uppdrag att omarbeta skollagens kapitel 5 Trygghet och studiero för att förtydliga lärares ansvar och befogenheter, att lärares tillsynsplikt behöver definieras i lag samt att definitionen av kränkande behandling förtydligas.

​Läs mer

Lärarförbundets rapport ” Trygghet att skapa studiero – en rapport om lärares ansvar och befogenheter”

Lärarförbundet släppte en stor rapport i september 2019 om lärares ansvar och befogenheter att skapa trygghet och studiero. En enkätundersökning med drygt 1000 svarande lärare visade att det finns problem med studiero i den svenska skolan, och att lärarna anser att det är för otydligt i skollagen vilket ansvar och befogenheter lärare har i konkreta situationer som kan uppstå.

Lärarförbundet skriver även i rapporten om behovet av ett brett förebyggande arbete för studiero.