Sunne bäst på musik- och kulturskola i Värmland

Idag presenterar Lärarförbundet årets rankning över Sveriges bästa musik- och kulturskolekommun 2014. Sunne fortsätter toppa länslistan och klättrar ett par placeringar. Många av de andra kommunerna i länet ligger också bra till i rankningen.

-          Det är glädjande att Sunne kommun satsar på att ge elever tillgång till en kvalificerad musik- och kulturskola. Vi vet att estetisk utveckling hjälper barn och ungdomar att nå sina kunskapsmål även i andra ämnen. Vi ser i årets rankning att fler kommuner satsar samtidigt som andra kommuner nedprioriterar verksamheten och det är oroande, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Undersökningen bygger på en sammanställning av tre kriterier: resurser som kommunen satsar på Musik och Kulturskolan räknat i kronor per invånare i åldern 7-15 år, den medelavgift som tas ut av eleverna och andelen elever som deltar i kommunens verksamhet.

När årets rankning nu presenteras saknar 7 kommuner en musik- och kulturskola. I Värmland finns inga av dessa kommuner.

Topp tio i Värmlands län:

Kommun 2014  2013
 Sunne 16 21
 Torsby 25 30
 Kristinehamn 42 57
 Storfors 42 23
 Kil 68 85
 Arvika 71 89
 Eda 73 97
 Filipstad 80 78
 Forshaga 84 132
 Årjäng 96 128

Hela rankingen - både som rikslista och uppdelad per län - finns på Lärarförbundets webbplats https://www.lararforbundet.se/musikkultur

För mer information:
Amanda Florin, Pressekreterare,  072-237 88 82

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 230 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.