Svara lärarna Reinfeldt

– Det är en djupt olycklig situation. Skolan behöver klara och långsiktiga spelregler för att åstadkomma ett bra resultat, säger Eva-Lis Sirén, ordförande för Lärarförbundet.

Efter att det i somras blev klart hur nära de politiska blocken står varandra i betygsfrågan har Lärarförbundet krävt en uppgörelse över blockgränsen för att åstadkomma ett betygssystem som håller. För någon vecka sedan föreslog Lärarförbundet en kompromiss som innebär att man t.ex. börjar med betyg i sexan i svenska, matematik och engelska.

– Ingen kan säga att det nu finns en ideologisk avgrund som är omöjlig att komma över. Men det finns säkert andra sätt att komma överens än dem vi har föreslagit. Om den politiska viljan finns, säger Eva-Lis Sirén.

Folkpartiet har tidigare sagt att man varit öppna för att kompromissa men att de rödgröna sagt nej. Nu säger socialdemokraterna att de är öppna för breda lösningar. Lärarförbundet skickar idag ett öppet brev till Fredrik Reinfeldt för att han ska klargöra var moderaterna står.

– Vi utgår från att Fredrik Reinfeldt nu visar prov på sitt pragmatiska förhållningssätt och tar tillvara allmänintresset. Vi hoppas på ett positivt svar redan i Fredrik Reinfeldts sommartal i morgon. Elever, föräldrar och lärare väntar på svar inför det nya läsårets början. Ska det bli ett hållbart betygsbeslut eller ska betygsfrågan präglas av fortsatt konflikt och tillfälliga lösningar? Ge oss svar nu, säger Eva-Lis Sirén.

Upplysningar: Lärarförbundets presschef Håkan Carlsson, 08-737 69 02.

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.