Svårare för skolorna att rekrytera lärare

I en undersökning som Lärarförbundet har gjort upplever tre av tio rektorer att det har blivit svårare att rekrytera nya lärare än för fem år sedan. Det är främst lärare  i de estetiska ämnena som är svåra att rekrytera. I Stockholm är det dock främst grundskollärare med inriktning mot tidigare år i matematik och naturvetenskap samt förskollärare som är svåra att rekrytera.

Rekryteringsproblemet har ökat mest i glesbygdskommuner och varuproducerande kommuner jämfört med för fem år sedan. Men även rektorerna i Stockholm upplever att det har blivit betydligt svårare att rekrytera lärare de senaste fem åren.

- Sverige står inför en nationell lärarkris som redan knackar på dörren. Att rektorerna upplever det svårare att rekrytera yrkesverksamma lärare jämfört med för fem år, sedan är allvarligt, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

- När det blir svårare att rekrytera lärare blir konsekvensen fler obehöriga lärare i skolan samt att gruppstorlekarna kommer att öka i skola och förskola. Utan lärare höjer vi inte kunskapsresultaten i skolan. För ett land som är beroende av att kunna konkurrera med kunskap är detta ett allvarligt samhällsproblem. Om vi vill att eleverna ska ha rätt till de bästa lärarna krävs en statushöjning av läraryrket, säger Eva Lis Sirén.

- För att fler ska vilja bli lärare och för att behålla de skickligaste lärarna måste lärarnas löner öka. Om inte arbetsgivaren tar sitt ansvar och höjer lärarlönerna står Sverige inför en nationell lärarkris där vi inte kommer att kunna ge eleverna de kunskaper de behöver för framtiden, avslutar Eva-Lis Sirén.

Undersökningen i sin helhet finns på www.lararforbundet.se

För mer information:
Jenny Engdahl, bitr Presschef,  070-363 25 55