Svenska lärarlöner fortsatt låga

Idag presenteras ny utbildningsstatistik från OECD i den så kallade Education at a Glance med bland annat uppgifter om lärarlöner. Liksom förra årets siffror, hamnar Sverige på en fortsatt placering i botten av lönejämförelsen.

Sverige ligger fortfarande på 24:e plats i löneligan inom OECD, och placerar sig sämre än krisländer som Irland, Italien, Portugal och Spanien

-     Jag ser tyvärr en dyster upprepning av förra årets siffror. Det är mycket allvarligt att svenska lärare fortsätter att spela i bottenligan i jämförelse med sina kollegor i andra länder. På sikt är detta ett hot mot Sveriges konkurrenskraft, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Statistiken visar stora löneskillnader jämfört med våra nordiska grannländer, där t.ex. danska gymnasielärare har 11 000 kronor mer i månaden. Även finska och norska lärare ligger flera tusen kronor över de svenska lärarlönerna.

-     Om inte lärarlönerna snarast hamnar på en internationellt sett konkurrenskraftig nivå riskerar vi en allt större lärarflykt till våra nordiska grannländer där yrket värderas högre, säger Eva-Lis Sirén.

Allt fler ser nu lärarlönerna som den avgörande faktorn för att mota den nationella lärarkrisen. Ska vi locka de allra bästa studenterna till läraryrket måste lärarlönerna vara minst i nivå med andra yrken med lika lång utbildning.

-    Dagens siffror balanserar farligt nära ett fullt utlöst alarm och det borde bli en väckarklocka för Sveriges politiker, oavsett färg. Jag har uppmärksammat en ny ton i debatten där fler och fler förstår vikten av höjda lärarlöner för att mota den nationella lärarkrisen. När nu ny statistik kommer borde detta understryka behovet av snabba åtgärder, säger Eva-Lis Sirén.

För mer information:
Amanda Florin, Pressekreterare,  072-237 88 82