Svenska skolan behöver ett skolledarlyft

Hur ser situationen för landets skolledare ut? Lärarförbundet har frågat nästan 1000 skolledare i förskolan, grundskolan och gymnasieskolan om deras arbetstid och arbetssituation.

Resultaten som Lärarförbundet idag presenterar i en rapport talar sitt tydliga språk: Skolledarnas arbetsbörda är stor, alltför mycket tid går till ekonomi- och personaladministration på bekostnad av det pedagogiska ledarskapet och skolledare arbetar betydligt mer än normalarbetstid.

- Att skolledare är viktiga för skolresultaten råder det ingen tvekan om. För att kunna vara goda pedagogiska ledare behöver skolledarna bättre möjligheter att ägna sig åt sitt pedagogiska uppdrag - vi behöver ett skolledarlyft, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Lärarförbundets förslag till skolledarlyft innehåller fyra delar.
• Regeringens beslut om en ny statlig rektorsutbildning är ett bra steg. Den blir ännu bättre om den blir obligatorisk för alla, även för skolledare i förskolan.
• I det förslag till ny skollag som kommer inom kort måste ansvarsfördelningen mellan politiker och kommunala tjänstemän å ena sidan och skolledarna som pedagogiska ledare å andra sidan tydliggöras. Ansvar och mandat ska hänga ihop.
• Skolledarna behöver ökade resurser till administrativt stöd för att kunna vara pedagogiska ledare värda namnet.
• Skolledare behöver ha ansvar för färre medarbetare.

- Skolledarna måste nu få chans att vara de så viktiga förutsättningsskapare för lärare och elever som de ska vara, säger Eva-Lis Sirén.

Läs rapporten

För ytterligare information, kontakta:
Håkan Carlsson
Presschef
Lärarförbundet
E-post: hakan.carlsson@lararforbundet.se

Vill du veta mer om vad Lärarförbundet tycker? Se www.lararforbundet.se

Om Lärarförbundet
Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.