Sverigedemokraterna sänker skolsatsning

Sverigedemokraterna har precis meddelat att partiet kommer att bryta parlamentarisk praxis. Konsekvensen blir att regeringens föreslagna utrymme för viktiga satsningar på skolan och lärarna riskerar att utebli.

-          Nu ser vi hur partiprestige och maktbegär har lagt krokben för viktiga skolsatsningar som kan göra verklig skillnad. Alla är överens om att elevernas kunskapsresultat måste höjas och att vi måste locka fler lärare till yrket, men nu är lösningarna längre bort än någonsin, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Idag presenterade OECD en rapport som återigen visar på vikten av samsyn för att lösa skolans utmaningar och höja elevernas resultat.

-          Jag hoppas verkligen att Sveriges politiker inser allvaret vi befinner oss i. Det handlar inte bara om nyval eller ej. Det handlar om att vi inte kan sätta eleverna på väntelista hur länge som helst. De måste få chansen att lyckas redan nu, säger Johanna Jaara Åstrand.

Imorgon är det exakt ett år sedan PISA-chocken. Under året har politikerna haft chansen att komma överens, men hittills har man misslyckats.

-          Man har offrat de viktiga sakfrågorna för den politiska prestigen. 3 december kommer visa sig vara en otursdag för skolan, lärarna och eleverna säger Johanna Jaara Åstrand.

För upplysningar och kommentarer:
Lärarförbundets presschef Håkan Carlsson 070-867 3986