Sveriges mest innovativa skolledare är Birgitta Trolin

Vid en prisutdelning på Lärarförbundets skolledarkonvent i Stockholm utsågs Birgitta Trolin, rektor på Väsby Nya Gymnasium, Upplands Väsby till Sveriges mest innovativa skolledare. Priset delas ut av Lärarförbundet tillsammans med Microsoft.

Juryns motivering lyder:
Birgittas devis är ”En skola på riktigt”. Hon är synlig för personal och elever genom virtuell och fysisk närvaro, vilket ger en bättre förståelse för vad som händer i skolan och vad som kan utvecklas. Hon arbetar med lärarnas fortbildning, genom att stimulera lärarna att utveckla internationell samverkan och att våga prova forskningsrön i sin undervisning. Samarbete med företag och andra organisationer är ett naturligt förhållningssätt. Birgitta driver en hållbar förändringsprocess för att bättre anpassa skolan för arbetsmarknadens krav på eleverna.

- Skolledarna har Sveriges viktigaste chefsjobb och det vill vi uppmärksamma. Både som pedagogiska ledare och verksamhetschefer gör de varje dag en ovärderlig insats för Sverige. Det innovativa skolledarpriset sätter fokus på deras viktiga roll, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

- Utan duktiga skolledare skulle Sverige stanna. En god ledare ger förutsättningarna för ett framgångsrikt arbete. Med det innovativa skolledarpriset vill vi premiera de engagerade och kreativa personer som möjliggör svenska elevers framtid, säger Eva Pethrus, Ansvarig för Partnerskap i Lärande på Microsoft.

Lärarförbundet och Microsoft har gemensamt instiftat det Innovativa skolledarpriset med syfte att visa på hur hållbart skolutvecklingsarbete bidrar till elevernas framgångar. Priset delades i år ut för andra gången av Eva-Lis Sirén, ordförande i Lärarförbundet, vid en ceremoni under Lärarförbundets skolledarkonvent i Stockholm.

Kontaktuppgifter till vinnaren:
Birgitta Trolin, 08-590 972 75