Sveriges skolchefer låter ekonomi gå före skolans kvalitet

Sveriges skolchefer låter ekonomi gå före skolans kvalitet På Dagens Nyheters debattsida skriver 198 skolchefer i dag att de vill se nya arbetstidsavtal som "stödjer lärande och olika elevers olika behov av stöd". Skolcheferna menar att det krävs för att få flexibilitet och för att man ska kunna anpassa arbetstiden för olika individer.

- När skolcheferna kräver förändringar av lärares arbetstid gör de det under kvalitetens täckmantel. Men vi ser gång på gång hur lärare istället läggs på arbetsuppgifter som går ut över kärnuppdraget, undervisningen. Det är tyvärr alltför sällan pedagogiska skäl bakom, utan strikt ekonomiska. Tror kommunerna att de kan skapa förtroende genom att begränsa flexibiliteten och spara pengar? säger Eva-Lis Sirén.

De 198 skolcheferna säger sig vilja ha ett arbetstidsavtal som ger dem möjlighet att disponera exempelvis en matematik och en idrottslärare olika, de vill att lärarna ska vara närvarande och tillgängliga och de vill ha möjlighet att göra individuella avtal.

- Om skolcheferna läser vårt nuvarande avtal mer noggrant kommer de se att de redan har dessa möjligheter. Man ropar efter något man redan har, säger Eva-Lis Sirén.

SKL och Sveriges kommuner gör arbetstidsfrågan till den viktigaste i årets avtalsrörelse samtidigt som man hävdar att utrymmet för löneökningar är noll eller nära noll.

- Det är inte den tekniska arbetstidslösningen som avgör en skolas framgång. Det handlar om hur tydligt uppdraget är, hur skolledares och lärares ledarskap fungerar, det friutrymme och de förutsättningar som ges och hur lärare och skolledare får rimliga löner för sitt arbete, säger Eva-Lis Sirén.

Lärarförbundet driver kravet att alla lärare behöver tillräcklig tid för planering och efterarbete. Med en tydlig central ram ska varje arbetsgivare tillsammans med skolledare och lärare bestämma vad som är bäst just i deras verksamhet för mesta möjliga undervisningskvalitet och en bra utbildningsmiljö.

- Lärarförbundet slår vakt om förtroendetiden för lärare i grund- och gymnasieskola och för en planeringstid värd namnet för lärare i förskola och fritidshem. Vi är övertygade om att det är det bästa för undervisningskvaliteten och för eleverna, säger Eva-Lis Sirén.

Upplysningar: Claes Nyberg, presschef Lärarförbundet, 08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.
2 (1)