Sveriges största skolledarförbund valde ny styrelse

Agneta Cederbom, rektor i Staffanstorp, har omvalts till ny ordförande i Lärarförbundets skolledarförening. Föreningen organiserar 6000 yrkesaktiva medlemmar och är Sveriges största organisation för skolledare.

- Ledarskapet är grunden för en väl fungerande skola. Vi skolledare måste få förutsättningar att vara de pedagogiska ledare som lärare och elever har rätt att förvänta sig. Det är en viktig fråga för oss skolledare och för hela Lärarförbundet för att förbättra skolans resultat och likvärdighet, säger Agneta Cederbom.

Den 23-24 november genomförde Lärarförbundets Skolledarförening sitt ombudsmöte i Stockholm. Mötet lade fast en inriktning för de kommande åren med betoning på att skolledarna ska ha lön i nivå med yrkets ansvar, att skolledaryrket måste utvecklas och att Lärarförbundet ska vara det självklara valet för Sveriges skolledare.

Till övriga tio ledamöter i Skolledarföreningens styrelse valdes:
- Gabriella Ekström, Uppsala (omval)
- Eva Engström, Sundsvall (omval)
- Ann-Charlotte Gavelin-Rydman, Umeå (omval)
- Carl-Axel Hallberg, Lessebo (omval)
- Olle Pettersson, Stockholm (omval)
- Ingegärd Salmose, Eslöv (omval)
- Lars Tanner, Kristinehamn (omval)
- Torgny Tjärnskog, Göteborg (omval)
- Eva Ulin, Ljusdal (nyval)
- Elisabeth Åhman, Luleå (omval)

Ombudsmötet gästades av ordföranden för Riksdagens utbildningsutskott Margareta Pålsson (M) och av Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén. Kjell Hedvall, avdelningschef på Skolinspektionen, diskuterade den kvalitetsgranskning av rektorers ledarskap, som Skolinspektionen nyligen har genomfört.

Kommentarer och upplysningar:
Agneta Cederbom, Ordförande Lärarförbundets skolledarförening, 070-836 0168
Claes Nyberg, Lärarförbundets presschef, 070-215 4338

Vill du veta mer om vad Lärarförbundet tycker? Se www.lararforbundet.se

Om Lärarförbundet
Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 230 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.