Tjörn med i toppen över Sveriges bästa skolkommuner

Idag presenterar Lärarförbundet för sjätte året i rad utmärkelsen Sveriges Bästa skolkommun med de 15 kommuner som är landets bästa skolkommuner. På plats fem finns Tjörns kommun. Vid en prisceremoni på Kulturhuset i Stockholm fick företrädare för Tjörns kommun motta pris som en av ”Sveriges bästa skolkommuner 2007”.

1. Lomma (2) 2. Lund (3) 3. Båstad (5) 4. Övertorneå (1) 5. Tjörn (10) 6. Norsjö (8) 7. Luleå (11) 8. Habo (14) 9. Hammarö (59) 10. Umeå (15) 11. Staffanstorp (9) 12. Pajala (19) 13. Åsele (55) 14. Kalmar (27) 15. Mörbylånga (16)

Årets skolförbättrare är Motala kommun. Motala har klättrat 128 steg på listan – mest av alla kommuner.

- Vi hoppas att kommunen fortsätter att satsa på elever, skolledare och lärare. Det måste också synas i lärares plånböcker att Tjörns kommun har duktiga lärare. Vi vet att alla som satsar på kvalitet i skolan kan bli en bra skolkommun, med rätt satsningar kanske det är Tjörns kommuns tur att vinna nästa år!, säger Eva-Lis Preisz, förbundsordförande för Lärarförbundet.

Bästa skolkommun baseras på 12 kriterier om skolan, allt från lärartäthet till andel barn i förskolan och elevernas resultat i årskurs 9.

Läs mer om kriterierna och dagens prisceremoni på lararforbundet.se/bastaskolkommun. Där finns också pressbilder på företrädare för Tjörns kommun fria att använda för publicering.

För ytterligare kommentarer och information om Bästa skolkommun kontakta Lärarförbundet i respektive kommun.

Tjörn: Ingrid Caspersson, Lärarförbundet, 070-660 05 18 Matilda Westerman, pressekreterare Lärarförbundet, 08-737 69 02 Alf Lindberg, pressombudsman Lärarförbundet, 0703 - 16 67 14