Triss i topprekryteringar för Lärarförbundet

Lärarförbundet lockar till sig tre toppnamn som ska bidra till digital utveckling av kommunikationen och att återigen sätta skolfrågan högst upp på den politiska agendan.

Christina Öst blir ny biträdande avdelningschef för avdelningen Marknad, kommunikation och journalistik. Christina är idag chefredaktör på Lag&Avtal, Arbetarskydd samt Personal&Ledarskap på företaget AlmaTalent Juridik.

Christina har mångårig erfarenhet som chef i förändring i publicistisk verksamhet och fackförbund, bland annat som chefredaktör och ansvarig utgivare på tidningen Karriär (fd Jusektidningen), som byråredaktör på Spoon Publishing samt som vd för A4 och Iris Media.

– Att tänka nytt är livsviktigt i dagens medielandskap. Vi ska leverera Sveriges bästa medlemskommunikation och för att lyckas med det bygger vi ett team där vi tillsammans lyfter de ämnen och frågor som är viktiga. Att vara en del av det teamet ser jag mycket fram emot - plus att lära känna alla mina blivande kolleger, förstås, säger Christina Öst.

Thomas Jartsell blir ny opinionschef. Han kommer närmast från Unionen där han är pressansvarig idag. Thomas har tidigare arbetat som ansvarig för digitala kanaler samt presschef på Saco. I grunden är han journalist och har arbetat många år som reporter.

–Lärarnas roll för individens och samhällets utveckling går inte att överskatta. Skol- och utbildningsfrågor ligger mig varmt om hjärtat och jag är oerhört glad över uppdraget att stärka lärarnas ställning genom ett aktivt och medlemsnära opinionsarbete och samtidigt bidra till att Lärarförbundet blir en ännu kraftfullare aktör i samhällsdebatten, säger Thomas Jartsell.

Emma Ölmebäck blir ny chef för enheten för politik och påverkan och kommer närmast från Kommunal som chef för en enhet med ansvar för avtals- och yrkesutvecklingsfrågor inom vård, omsorg och funktionshinder. Emma har kammat hem tunga avtalsvinster för undersköterskorna och personliga assisterna i Kommunal. Hon är och vice ordförande i vård- och omsorgscollege, Kommunals kompetensutvecklingsprojekt tillsammans med SKL.

–Jag vill jobba med att ge landets lärare de absolut bästa förutsättningarna att rusta kommande generationer. Lärarförbundet har gjort mycket bra. Dessutom är man nu inne i spännande utvecklingsprocess som jag tror på och som jag vill bidra till. Mina erfarenheter av få olika funktioner i ett stort förbund att samarbeta och gå åt samma håll tror jag kommer bli värdefull i det arbetet. Jag ser självklart särskilt mycket fram emot att, tillsammans med mina blivande medarbetare, arbeta mer proaktivt med politikutveckling och påverkansarbete, säger Emma Ölmebäck.

-Jag är glad över att Lärarförbundet lockar till sig några av branschens smartaste och hetaste namn. Vi behöver strategiskt ledarskap och nytänkande visionärer för att lyckas med den digitala utvecklingen av vår kommunikation, säger Ida Strutt, kommunikationschef för Lärarförbundet.

-I ett modernt fackförbund måste opinionsbildning, rekrytering och förhandling gå hand i hand med professionens egna samtal på arbetsplatsen. Då krävs samarbetsinriktade, utvecklingsinriktade och nytänkande ledare i organisationen. Jag är väldigt glad över att vi får denna trio på plats, säger Mathias Åström, förhandlingschef på Lärarförbundet.