Universitetskanslern sprider vrångbild av lärarutbildningen

Granskningen visar att rapporterna inte ger täckning för de långtgående slutsatser Högskoleverkets chef Sigbrit Franke för fram i debattartikeln och i pressmeddelandet.

I ett öppet brev till Sigbrit Franke riktar de sex professorerna i Lärarförbundets vetenskapliga råd hård kritik mot hennes agerande. De skriver bland annat: "Det är allvarligt att Sigbrit Franke, som universitetskansler och professor i pedagogik, använder sin och Högskoleverkets auktoritet för att sprida denna vrångbild om lärarutbildningen. Det försvårar såväl rekrytering av studenter som en positiv utveckling av lärarutbildningen."

Läs hela det öppna brevet på www.lararforbundet.se För ytterligare information, kontakta:

Kommentarer: Professor Mikael Alexandersson 070-300 42 05 Professor Ingrid Carlgren 070-462 14 08 Professor Lisbeth Lundahl 073-028 93 97 Ledamöter i Lärarförbundets vetenskapliga råd

Upplysningar: Alf Lindberg Pressombudsman Lärarförbundet Tel: 08-737 69 02 E-post: alf.lindberg@lararforbundet.se Om Lärarförbundet Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 228 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Nordens största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.