Välkommen rödgrön satsning på fritidshemmen brådskar

Välkommen rödgrön satsning på fritidshemmen brådskar - Alla satsningar på fritidshemmen är välkomna och det brådskar. Det akuta läget har nonchalerats under många år och under flera regeringar, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.
Lärarförbundet välkomnar det rödgröna förslaget om en satsning på fritidshemmen. De föreslår nationella riktlinjer för barngruppernas storlek.
- Mått är nödvändiga och vi är beredda att diskutera vilka som ger bäst effekt och hur åtgärder ska utformas, säger Eva-Lis Sirén.
Fritidshemmen har under ett par decennier fått sina resurser kraftigt kringskurna. Enligt Skolverkets statistik var gruppstorleken 1990 i genomsnitt 17,8 barn men har nu vuxit till 36,7 barn. Bara på ett år har en ökning med två barn i snitt skett. Varje anställd ansvarar idag i genomsnitt för 20,9 barn mot 8,3 år 1990.
- Skolverket och Skolinspektionen har återkommande pekat på allvarliga brister i flera rapporter utan att något har hänt. Nu måste kommuner och stat satsa på fritidshemmen och båda blocken behöver ge besked om hur de tänker bryta den negativa trenden, säger Eva-Lis Sirén.
I den nyligen beslutade nya skollagen stärks fritidshemmens ansvar. Samtidigt har utbildningen för den som ska bli lärare i fritidspedagogik förkortats. De ska heller inte vara del av kvalitetsreformen med legitimation för behöriga lärare.
- Det är olyckligt att alla lärare inte omfattas av en lärarlegitimation och utbildning på avancerat nivå. Elever har rätt till välutbildade lärare under hela skoldagen och i alla skolformer, säger Eva-Lis Sirén.
Lärarförbundet driver kampanjen "Börja med skolan - så löser sig resten." Vi vill att samtliga partier lovar satsningar på skolan inför höstens val. Om vi ger dagens unga de bästa förutsättningarna att utveckla sina talanger bygger vi Sverige starkt.
- I tider av debatt kring mobbning och tidiga insatser är det obegripligt att spara in på lärarna i fritidshemmen som har den specialkompetens som behövs. Det för med sig större kostnader på sikt, säger Eva-Lis Sirén.

Upplysningar: Lärarförbundets presschef Claes Nyberg, 08-737 69 02.

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. 2 (1)