Välkommen till frukostseminarium och prisutdelning för Bästa skolkommun 2017

Den 5 oktober offentliggör Lärarförbundet den årliga rankningen Bästa skolkommun. I samband med detta bjuder vi in till ett öppet frukostseminarium med toppkommuner och forskare. Media är välkomna att delta under seminariet och efteråt kommer det finnas möjlighet att intervjua topp-tre kommunerna i rankningen.

Temat för frukostseminariet är skolutveckling och kommunerna berättar hur strategin har sett ut, vad som är ett framgångsrecept för att vara en attraktiv arbetsgivare och om nästa steg för den lokala skolutvecklingen.

Kajsa Asplund, forskare och psykolog på Handelshögskolan i Stockholm, talar om vad krävs för att rekrytera och behålla talang.

I samtalet med toppkommunerna tittar vi närmare på kommuners förmåga att omhänderta nutida och framtida arbetstagares viljor och ombytlighet.

Seminariet modereras av Willy Silberstein.

Journalister som vill delta anmäler sig till pressekreterare Niklas Kjellberg på 072-531 50 31 eller

niklas.kjellberg@lararforbundet.se

Västra trädgårdsgatan 15, vid Kungsträdgården i Stockholm

Hålltider

Kl. 08.30: Frukost serveras.

Kl. 09.00: Seminarium och prisutdelning, pågår till ca kl. 10.

Seminariet direktsänds även på facebook.com/lararforbundet

En heltäckande rankning

Lärarförbundets rankning är den mest heltäckande jämförelsen mellan kommunernas utbildningsverksamhet och baseras på 13 kriterier, bland annat lärarlöner, lärartäthet, resurser till undervisningen och elevresultat. I år görs utnämningen i ljuset av en skriande lärarbrist.